"...البته او فقط گفت که گرسنه است نباید آن لحظه شروع به تأدیبش میکردم چون تنها نتیجه اش دلخوری و تعجب او از این تنش عجیب غریب بود. ..نمیتوانست بفهمد که ناراحتی من به خاطر سلام نکردن و دروغ گفتنش بود ،پس عصبانیت من هم بیهوده بود و هم بر روی او بی تأثیر...خب حالا چه باید کرد...؟"
خیلی از ما دچار اینگونه تعاملات غلط هستیم،یعنی خودمان را نمیشناسیم و نمی دانیم رفتاری که اکنون بروز میدهیم ؛ حالا چه رفتار خوب و چه بد منشأ دیگری دارد و این اثر آن است.مثلا مادری از اینکه توانسته گواهی نامه اش را بگیرد خوشحال است و این خوشحالی تامدتی روی کارها و تصمیماتش اثر میگذارد که البته به نظر من خوب نیست....شاید شما بگوئید که نه این خوب است و فرد در احوالاتش احساس شادی میکند و پر از انرژی مثبت است!!
پس یک مثال بزنم :فرض کنید پسربچه شلوغ این مادر برای بار هزارم در راه پله های خانه فریاد کشیده و موجب آزار همسایه ها شده ...وقتی به خانه می آید مادرش به خاطر آن خوشحالی عکس العملی که باید نشان دهد را نمیدهد و نرم تر برخورد میکند....یا مثلا اگر مادر به خاطر اتفاقی ناراحت باشد واضح است که این برخورد بسیار سخت تر از آنچه باید باشد میشود.....
حرف من این است که ما باید بدانیم این رفتاری که داریم و یا این حرفی که داریم میزنیم به خاطر کدام حس ماست؟؟ الان دقیقا من چرا ناراحتم ؟چرا خوشحالم ؟چرا با این کودک و یا بزرگتر از خودم اینگونه صحبت کردم؟
بعد از اینکه منشا احساس خود را شناختیم باید آن را کنترل کنیم نه خیلی خوشحال بشویم و نه خیلی ناراحت، اگر اینگونه شد یک انسان متعادل و آرام میشویم با ثبات شخصیت ...این آرامش واقعا دست یافتنی و شیرین است ...پس اگر به این آرامش دست یابیم دیگر هنگام مواجهه با مسائل تحت تأثیر یک اتفاق دیگر ،یک رفتار ناسنجیده بروز نمیدهیم..
به قول حافظ علیه الرحمه:
.
.گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن
چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت
دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
روی عن امیرالمومنین علیه السلام:
الدهر یومان یوم لک فیوم علیک فاذا کان لک فلاتبطر و اذا کان علیک فلا تحزن فبکلیهما ستخبر(بحار الانوار،جلد 75،صفحه 44)
امام علی (ع):
روزگار دو روز است ،روزی موافق میل نفسانی و رضایت توست و روزی هم موافق میل و رضایت تو نیست. اگر روزگار موافق میل تو بود ،خوشحال و مغرور نشو و اگر مطابق میل و رضایت تو نبود اندوهگین مباش؛زیرا تو به هر دوحالت امتحان میشوی.
شرحه شرحه های دل یک استاد...
ما را در سایت شرحه شرحه های دل یک استاد دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 14 تاريخ: پنجشنبه 25 شهريور 1395 ساعت: 5:20